«Είναι απολύτως ρεαλιστική η εκτίμηση ότι τα επόμενα χρόνια μπορούν να εντοπισθούν στην πατρίδα μας τουλάχιστον άλλοι 3-4 “Πρίνοι”. Αυτοί οι 3-4 “Πρίνοι” σημαίνουν σε βάθος 15-20 ετών, τουλάχιστον 400 – 500.000.000 βαρέλια πετρελαίου. Με μία πολύ συντηρητική τιμή, της τάξης των 100 δολ. το βαρέλι, είναι εύλογο να συζητούμε συνολικά για καθαρά δημόσια έσοδα πάνω από 10-15 δις. δολάρια». Αυτό ανέφερε ο υφυπουργός Ενέργειας Γ. Μανιάτης, μιλώντας στο συνέδριο του Economist,
για τα κοιτάσματα πετρελαίου μιλώντας για διαγωνισμό σεισμικών ερευνών
στην περιοχή του Ιονίου και της Δυτικής Ελλάδας αλλά και για τους νέους
αγωγούς φυσικού αερίου που διέρχονται από τη χώρα μας.
Αναλυτικότερα, ο κ. Μανιάτης ανέφερε:
Κοιτάσματα πετρελαίου
«Πληρώνουμε κάθε χρόνο ως Ελλάδα, πάνω από 4% του ΑΕΠ, δηλαδή
πάνω από 11-12 δις ευρώ, για την εισαγωγή και προμήθεια πετρελαιοειδών.
Γι’ αυτό θέλω να ολοκληρώσω την παρέμβασή μου, με τον Εθνικό Φορέα
Έρευνας και Εκμετάλλευσης Υδρογονανθράκων. Τις αμέσως επόμενες μέρες
δίνουμε στη δημοσιότητα διεθνή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη
διενέργεια σεισμικών ερευνών μη αποκλειστικής χρήσης στην ευρύτερη
περιοχή του Ιονίου Πελάγους και της Δυτικής Ελλάδας.
Θέλουμε το συντομότερο δυνατό, με βάση τα αποτελέσματα αυτών των
σεισμικών ερευνών, να βγούμε στον αέρα με μεγάλο διεθνή γύρο
παραχωρήσεων για έρευνα και εκμετάλλευση πετρελαίου και φυσικού αερίου
στις περιοχές αυτές.
Καταθέτουμε άμεσα στη Βουλή το τελικό Σχέδιο Νόμου, με το οποίο θα δημιουργηθεί ένα σύγχρονο, απόλυτα διαφανές θεσμικό πλαίσιο παραχωρήσεων. Απαντάμε αποτελεσματικά στην εθνική απουσία και ανυπαρξία των τελευταίων 15 ετών.
Προτείνουμε τη μείωση στο 20% της φορολογίας των επιχειρήσεων αναζήτησης, έρευνας και εκμετάλλευσης Υ/Α. Εισάγουμε το σύστημα “ανοιχτής πόρτας” (open door) εκτός από το ισχύον μέχρι σήμερα σύστημα των “γύρων παραχωρήσεων”.
Διαμορφώνουμε ένα ολοκληρωμένο εθνικό πληροφοριακό σύστημα Γεωχωρικών και Αλφαριθμητικών δεδομένων, για την επεξεργασία και προβολή σε διεθνείς επενδυτές, του συνόλου των πληροφοριών που διαθέτει η χώρα από τις έρευνες Υ/Α της τελευταίας 30ετίας. Υιοθετούμε αυστηρή περιβαλλοντική πολιτική, σε συμμόρφωση και με τις νέες κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης μετά το ατύχημα στον Κόλπο του Μεξικού. Ερχόμαστε σε επαφή με άλλες χώρες με μεγάλη εμπειρία στον τομέα αυτό -όπως π.χ. πρόσφατα η Νορβηγία – και αποκτούμε τεχνογνωσία.
Είναι απολύτως ρεαλιστική η εκτίμηση ότι τα επόμενα χρόνια μπορούν να εντοπισθούν στην πατρίδα μας τουλάχιστον άλλοι 3-4 “Πρίνοι”. Αυτοί οι 3-4 “Πρίνοι” σημαίνουν σε βάθος 15-20 ετών, τουλάχιστον 400 – 500.000.000 βαρέλια πετρελαίου. Με μία πολύ συντηρητική τιμή, της τάξης των 100 δολ. το βαρέλι, είναι εύλογο να συζητούμε συνολικά για καθαρά δημόσια έσοδα πάνω από 10-15 δις. δολάρια.
Έχοντας αυτόν τον πλούτο που δεν είναι ο μόνος, έχοντας μοναδικά συγκριτικά πλεονεκτήματα στην Πράσινη Ανάπτυξη, έχοντας στο DNA μας τη δύναμη να τα βγάζουμε πέρα στα δύσκολα με ευφυΐα και θάρρος, θα αφήσουμε την ηττοπάθεια και την απαισιοδοξία να κυριαρχήσουν; Η απάντηση είναι αυτονόητα ένα μεγάλο ΟΧΙ».
Καταθέτουμε άμεσα στη Βουλή το τελικό Σχέδιο Νόμου, με το οποίο θα δημιουργηθεί ένα σύγχρονο, απόλυτα διαφανές θεσμικό πλαίσιο παραχωρήσεων. Απαντάμε αποτελεσματικά στην εθνική απουσία και ανυπαρξία των τελευταίων 15 ετών.
Προτείνουμε τη μείωση στο 20% της φορολογίας των επιχειρήσεων αναζήτησης, έρευνας και εκμετάλλευσης Υ/Α. Εισάγουμε το σύστημα “ανοιχτής πόρτας” (open door) εκτός από το ισχύον μέχρι σήμερα σύστημα των “γύρων παραχωρήσεων”.
Διαμορφώνουμε ένα ολοκληρωμένο εθνικό πληροφοριακό σύστημα Γεωχωρικών και Αλφαριθμητικών δεδομένων, για την επεξεργασία και προβολή σε διεθνείς επενδυτές, του συνόλου των πληροφοριών που διαθέτει η χώρα από τις έρευνες Υ/Α της τελευταίας 30ετίας. Υιοθετούμε αυστηρή περιβαλλοντική πολιτική, σε συμμόρφωση και με τις νέες κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης μετά το ατύχημα στον Κόλπο του Μεξικού. Ερχόμαστε σε επαφή με άλλες χώρες με μεγάλη εμπειρία στον τομέα αυτό -όπως π.χ. πρόσφατα η Νορβηγία – και αποκτούμε τεχνογνωσία.
Είναι απολύτως ρεαλιστική η εκτίμηση ότι τα επόμενα χρόνια μπορούν να εντοπισθούν στην πατρίδα μας τουλάχιστον άλλοι 3-4 “Πρίνοι”. Αυτοί οι 3-4 “Πρίνοι” σημαίνουν σε βάθος 15-20 ετών, τουλάχιστον 400 – 500.000.000 βαρέλια πετρελαίου. Με μία πολύ συντηρητική τιμή, της τάξης των 100 δολ. το βαρέλι, είναι εύλογο να συζητούμε συνολικά για καθαρά δημόσια έσοδα πάνω από 10-15 δις. δολάρια.
Έχοντας αυτόν τον πλούτο που δεν είναι ο μόνος, έχοντας μοναδικά συγκριτικά πλεονεκτήματα στην Πράσινη Ανάπτυξη, έχοντας στο DNA μας τη δύναμη να τα βγάζουμε πέρα στα δύσκολα με ευφυΐα και θάρρος, θα αφήσουμε την ηττοπάθεια και την απαισιοδοξία να κυριαρχήσουν; Η απάντηση είναι αυτονόητα ένα μεγάλο ΟΧΙ».
Αγωγοί φυσικού αερίου
Ερχόμενος στα ενεργειακά, σημειώνω ότι η ορθολογική διαχείριση των
ενεργειακών πόρων, με τρόπο που να διασφαλίζεται η ασφαλής, ομαλή,
αδιάλειπτη και αξιόπιστη κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της χώρας,
αποτελεί τον βασικότερο στόχο και καθορίζει τις επιμέρους επιλογές μας.
Το πρώτο μας μέλημα είναι βεβαίως η ασφάλεια εφοδιασμού. Οι περσινές προβλέψεις του ΔΟΕ παρουσιάζουν μία παγκόσμια συνολική αύξηση κατά 30% της ενεργειακής ζήτησης έως το 2035.
Το δεύτερό μας μέλημα αφορά την υπερβολική εξάρτηση σε εισαγόμενη ενέργεια, όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης γενικότερα.
Το τρίτο μας μέλημα πηγάζει από τη διαπίστωση ότι μακροπρόθεσμη ανάπτυξη χωρίς την αντιμετώπιση των κινδύνων της κλιματικής αλλαγής δεν μπορεί να υπάρξει.
Η τέταρτη ανησυχία μας αφορά την αστάθεια των τιμών του πετρελαίου και του αερίου που παρουσιάζουν διαρκή ανοδική τάση, μία τάση η οποία έχει ενταθεί με τις πρόσφατες εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και στη Φουκουσίμα. Γεγονότα που αναδεικνύουν τη γνωστή διαχρονική αδυναμία της πολυπαραμετρικής εξίσωσης ισορροπίας της παγκόσμιας ενεργειακής αγοράς από μη αναμενόμενα γεγονότα.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται οι επιλογές μας για την κατασκευή μεγάλων διεθνών ενεργειακών αγωγών. Αναφέρομαι συγκεκριμένα στην υλοποίηση του νότιου αγωγού φυσικού αερίου της Ευρώπης και ιδιαίτερα του Διασυνδετήριου αγωγού Τουρκίας-Ελλάδας-Ιταλίας (ITGI) καθώς και του Ελληνο-Βουλγαρικού αγωγού (IGB), καθώς επίσης του αγωγού TAP, στην προώθηση του South Stream, καθώς και στον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη.
Σημειώνω τη σημαντική ευελιξία, τη δυνατότητα κλιμάκωσης και την ευρεία κάλυψη που παρέχουν τα έργα ITGI και IGB, χαρακτηριστικά που συχνά δεν αναδεικνύονται ευρύτερα. Ο ITGI δεν αποτελεί μόνο μία εναλλακτική πηγή φυσικού αερίου για την Ιταλία. Μέσω της λειτουργίας του σε αντίστροφη ροή και σε συνδυασμό με τον IGB, καθώς και το σύστημα αγωγών στην υπόλοιπη Νοτιο-Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη, μπορεί να παρέχει αέριο σε σημαντικό μέρος της Ευρώπης, φθάνοντας έως το Μπαουμγκάρτεν (Baumgarten) της Αυστρίας, συμπεριλαμβανομένων και πιθανών μελλοντικών επεκτάσεων σε γειτονικές χώρες, όπως η Αλβανία και η ΠΓΔΜ.
Οι δύο αυτοί αγωγοί είναι σε θέση να παρέχουν αέριο συνολικής ποσότητας μέχρι 17 bcma συνεισφέροντας σημαντικά στη δημιουργία μιας ανταγωνιστικής αγοράς φυσικού αερίου στην περιοχή της Νότιο Ανατολικής Ευρώπης.
Είμαστε πεισμένοι ότι ο Νότιος Διάδρομος πρέπει να ξεκινήσει τη λειτουργία του όσο το δυνατόν πιο σύντομα, βάσει της ωριμότητας και βιωσιμότητας των έργων. Μάλιστα στις διμερείς συνομιλίες που είχαμε πρόσφατα στο Αζερμπαϊτζάν, καταστήσαμε απόλυτα σαφές ότι η Ευρώπη έχει ανάγκη συνολικά από το Νότιο Ενεργειακό Διάδρομο για την ενεργειακή της ασφάλεια. Το ποιος αγωγός θα επιλεγεί τελικά, δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να γίνει με πολιτικά κριτήρια, παρά μόνο με κριτήρια οικονομικής βιωσιμότητας και τεχνικής ωριμότητας.
Το πρώτο μας μέλημα είναι βεβαίως η ασφάλεια εφοδιασμού. Οι περσινές προβλέψεις του ΔΟΕ παρουσιάζουν μία παγκόσμια συνολική αύξηση κατά 30% της ενεργειακής ζήτησης έως το 2035.
Το δεύτερό μας μέλημα αφορά την υπερβολική εξάρτηση σε εισαγόμενη ενέργεια, όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης γενικότερα.
Το τρίτο μας μέλημα πηγάζει από τη διαπίστωση ότι μακροπρόθεσμη ανάπτυξη χωρίς την αντιμετώπιση των κινδύνων της κλιματικής αλλαγής δεν μπορεί να υπάρξει.
Η τέταρτη ανησυχία μας αφορά την αστάθεια των τιμών του πετρελαίου και του αερίου που παρουσιάζουν διαρκή ανοδική τάση, μία τάση η οποία έχει ενταθεί με τις πρόσφατες εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και στη Φουκουσίμα. Γεγονότα που αναδεικνύουν τη γνωστή διαχρονική αδυναμία της πολυπαραμετρικής εξίσωσης ισορροπίας της παγκόσμιας ενεργειακής αγοράς από μη αναμενόμενα γεγονότα.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται οι επιλογές μας για την κατασκευή μεγάλων διεθνών ενεργειακών αγωγών. Αναφέρομαι συγκεκριμένα στην υλοποίηση του νότιου αγωγού φυσικού αερίου της Ευρώπης και ιδιαίτερα του Διασυνδετήριου αγωγού Τουρκίας-Ελλάδας-Ιταλίας (ITGI) καθώς και του Ελληνο-Βουλγαρικού αγωγού (IGB), καθώς επίσης του αγωγού TAP, στην προώθηση του South Stream, καθώς και στον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη.
Σημειώνω τη σημαντική ευελιξία, τη δυνατότητα κλιμάκωσης και την ευρεία κάλυψη που παρέχουν τα έργα ITGI και IGB, χαρακτηριστικά που συχνά δεν αναδεικνύονται ευρύτερα. Ο ITGI δεν αποτελεί μόνο μία εναλλακτική πηγή φυσικού αερίου για την Ιταλία. Μέσω της λειτουργίας του σε αντίστροφη ροή και σε συνδυασμό με τον IGB, καθώς και το σύστημα αγωγών στην υπόλοιπη Νοτιο-Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη, μπορεί να παρέχει αέριο σε σημαντικό μέρος της Ευρώπης, φθάνοντας έως το Μπαουμγκάρτεν (Baumgarten) της Αυστρίας, συμπεριλαμβανομένων και πιθανών μελλοντικών επεκτάσεων σε γειτονικές χώρες, όπως η Αλβανία και η ΠΓΔΜ.
Οι δύο αυτοί αγωγοί είναι σε θέση να παρέχουν αέριο συνολικής ποσότητας μέχρι 17 bcma συνεισφέροντας σημαντικά στη δημιουργία μιας ανταγωνιστικής αγοράς φυσικού αερίου στην περιοχή της Νότιο Ανατολικής Ευρώπης.
Είμαστε πεισμένοι ότι ο Νότιος Διάδρομος πρέπει να ξεκινήσει τη λειτουργία του όσο το δυνατόν πιο σύντομα, βάσει της ωριμότητας και βιωσιμότητας των έργων. Μάλιστα στις διμερείς συνομιλίες που είχαμε πρόσφατα στο Αζερμπαϊτζάν, καταστήσαμε απόλυτα σαφές ότι η Ευρώπη έχει ανάγκη συνολικά από το Νότιο Ενεργειακό Διάδρομο για την ενεργειακή της ασφάλεια. Το ποιος αγωγός θα επιλεγεί τελικά, δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να γίνει με πολιτικά κριτήρια, παρά μόνο με κριτήρια οικονομικής βιωσιμότητας και τεχνικής ωριμότητας.
Ο ITGI είναι το έργο που βρίσκεται σε εξελιγμένο στάδιο εργασιών. Ο
IGB βρίσκεται επίσης σε εξέλιξη και θα είναι έτοιμος σε δύο χρόνια.
Υπενθυμίζω ότι προκειμένου ο IGB να ενσωματωθεί στο σύστημα αγωγών μέχρι
την Αυστρία (Baumgarten), βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη συζητήσεις με τα
ενδιαφερόμενα Ρουμανικά και Ουγγρικά μέρη.
Έχοντας ξεκινήσει την λειτουργία του Νοτίου Διαδρόμου και αμέσως
μόλις οι απαραίτητες συμπληρωματικές ποσότητες φυσικού αερίου
παραχωρηθούν για την Ευρώπη από το Αζερμπαϊτζάν, το Τουρκμενιστάν και το
Βόρειο Ιράκ, τότε, ασφαλώς, άλλα έργα, και ιδιαίτερα ο ΤΑΡ και ασφαλώς ο
Nabucco, θα είναι σε θέση να εξυπηρετήσουν επίσης την Ευρώπη. Με αυτό
τον τρόπο, τα εναλλακτικά σενάρια του νότιου διαδρόμου
αλληλοσυμπληρώνονται και οι εμπλεκόμενες εταιρείες μπορούν να
συνεργαστούν σε μία ενδεχόμενη κατασκευή ενός νέου αγωγού στην περιοχή
της Τουρκίας. Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι ένας Νότιος Διάδρομος με
μεσοπρόθεσμη χωρητικότητα τουλάχιστον 40 bcma.
Στα πλαίσια της πολιτικής μας για την εξασφάλιση του ενεργειακού
εφοδιασμού και την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας, είναι γνωστό ότι
προωθούμε τον αγωγό South Stream, με την υλοποίηση του οποίου
αδιαμφισβήτητα ενισχύεται ο στρατηγικός ρόλος της Ελλάδας, επιτυγχάνεται
η τροφοδότηση της ελληνικής αγοράς καθώς και η ασφάλεια εφοδιασμού της
Ευρώπης μέσω της διαφοροποίησης όδευσης του φυσικού αερίου.
Όσον αφορά στην εξέλιξη του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη,
είναι σημαντική η πρόσφατη θετική παρέμβαση της Γενικής Διεύθυνσης
Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για ανάληψη συντονιστικής δράσης
σε ζητήματα διασυνοριακών περιβαλλοντικών εκτιμήσεων.
Η παρέμβαση της Επιτροπής βγάζει τον αγωγό από τα όρια της τριμερούς συνεργασίας Ελλάδας- Βουλγαρίας- Ρωσίας και τον θέτει στο πλαίσιο της ευρύτερης ευρω-ρωσικής δράσης για ενεργειακή ασφάλεια και προστασία περιβάλλοντος, παρά την σημερινή αρνητική αντιμετώπιση της Βουλγαρικής πλευράς.
Η παρέμβαση της Επιτροπής βγάζει τον αγωγό από τα όρια της τριμερούς συνεργασίας Ελλάδας- Βουλγαρίας- Ρωσίας και τον θέτει στο πλαίσιο της ευρύτερης ευρω-ρωσικής δράσης για ενεργειακή ασφάλεια και προστασία περιβάλλοντος, παρά την σημερινή αρνητική αντιμετώπιση της Βουλγαρικής πλευράς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου